چیزی که این هفته توی تمرینا یاد گرفتم، شاید یه نکته قدیمی و بدیهی به نظر بیاد. ولی جزو مهمترین و بنیادیترین اصول خوانندگی هست. هرگز بدون گرم کردن صدا و یه دفعه ای تو گام بالا نخونید. این نکته خیلی خیلی مهمی هست که متأسفانه خیلی از افراد رعایت نمیکنن. حتی برای من که دو سال هست آواز سنتی کار میکنم، زمانهایی که این نکته رو رعایت نمیکنم، دو سه روز نمیتونم درست و حسابی بخونم و گلودرد میگیرم. و باید مراعات کنم تا صدای من به وضع سابق برگرده.
جالب اینجاست که توی موسیقی سنتی ما این هوشمندی وجود داره، معمولا آواز از درآمد یا از گوشههای ابتدایی دستگاه یا آواز شروع میشه. و خب تقریبا همیشه یه سیر از بم به اوج و فرود از اوج به بم توی آواز ایرانی وجود داره. یعنی حتی یه خواننده خیلی حرفه ای هم مثلا توی یه آواز نیم ساعته، اولش حداقل پنج الی ده دقیقه گوشه های بم ( درآمد یا گوشه های ابتدایی ) رو میخونه و بعدش میره سراغ گوشه های میانی یا اوج و بعدش دوباره برمیگرده به گوشه های بم. اگرم یه خواننده یه آواز رو از گام بالا شروع کرد، بدونید که حتما قبلا صداشو گرم کرده.
برای گرم کردن صدا روشهای مختلفی هست، سادهترینش اینه که توی گام پایین ( بخش بم صدا ) دو سه آهنگی که بلد هستید رو زمزمه کنید. بهتره آهنگایی باشن که زیاد اوج نداشته باشن. یا مثلا بخش های اوجش رو هم بم بخونید.
دومین نکته خیلی مهم در نگهداری از صدا، اینه که خیلی کم و خیلی آروم صحبت کنید. داد نزنید، عصبانی نشید، خوب بخوابید، غذای خوب بخورید. استرس و نگرانی میتونه تأثیر منفی روی صدا بزاره. و اینکه اگه زیر نظر استاد آواز نیستید، توی گستره صدای خودتون بخونید. حداکثر یک پرده ( یک نت ) بالاتر یا پایینتر برید.
برای اینکه فالش نخونید، اول باید بدن قوی داشته باشید که بتونه توی کششها شما رو روی نت نگه داره. دوم اینکه باید به لحن کلمات توجه کنید. به مقدار کششها و جایگاه کششها توجه کنید و مهمتر از اون به آکسانها توجه کنید، یعنی توجه کنید که کدوم حروف کلمه با شدت بیشتری تلفظ میشن و روی کدوم حروف شدت صدا کاهش پیدا میکنه. اگه بتونید کرشندو و دی کرشندو رو تشخیص بدید و خوب اجرا کنید، به تدریج صداتون ژوست میشه.
یکی از تمرینای خوب برای اینکه لحن کلمات رو متوجه بشید اینه که یه کلمه خاص رو در نظر بگیرید و به شیوه خونده شدن و تلفظ اون توی جاهای مختلف آهنگ توجه کنید. مثلا « آسمان » رو با توجه به مقدار کشش و جایگاه تأکیدها و جایگاه تحریرها میشه به گونه های مختلفی خوند. مثلا توی اولین بیت آهنگ مرغ سحر به چگونگی تلفظ کلمات توجه کنید و اونا رو با تلفظ عادی و روزمره همون کلمه مقایسه کنید. ما توی تلفظ عادی کلمه مرغ تأکید زیادی روی حرف غ نداریم ولی توی این آهنگ، روی حرف غ تأکید میشه. این تأکیدها در درجه اول برای القای ریتم هست و در درجه دوم برای ایجاد ملودی و نوانس.
دنیای شگفتانگیز بینهایتها...برچسب : نویسنده : dinfinityworld9 بازدید : 31